تبلیغات
PEDIA KURD - تاریخچه شهر شنندج
 
درباره وبلاگ


پدیا کورد اولین و بهترین وبلاگ جامعه و فرهنگ شناسی کردستان.


مدیر وبلاگ : Pedia Kurd
پیوندهای روزانه
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
سطح اطلاعات چگونه است ؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
PEDIA KURD
Pediakurd the best cultural blog
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

شهر سنندج در بستر تاریخی خود، در شرایط معینی متولد می شود و در شرایط خاصی به زندگی خود ادامه می دهد و رشد می کند و تغییرات معینی را می پذیرد، مورد حمله و غارت قرار می گیرد و در نتیجه شکل دفاعی به خود می گیرد در اوضاع و احوال رشد اقتصادی توسعه می یابد ، و در شرایط رکود، خرابی و مرگ را تجربه می کند اگر چه سکونت کرد در منطقه کردستان تاریخ چند هزار ساله دارد اما شهر سنندج که در آغاز روستایی با حدود 66 نفر جمعیت در قالب یازده خانوار بود در سال 1046 و در دوران سلطنت شاه صفی به عنوان مرکز ولایت سنه انتخاب گردید و طی 363 سال گذشته از حالت یک قلعه نظامی به وسعت امروزی رسیده است نتیجه گیری به طور کلی مرفولوژی شهر سنندج و بافت قدیم آن بالاخص به دلیل وضعیت توپو گرافی و طبیعی شهر، واز سوی دیگر هجوم بی رویه مهاجرین و اسکان آنها در حاشیه شهر، ترکیبی از شهر ها و نقشه های شهر سازی چون شطرنجی، عنکبوتی، وشعاعی آشفته می باشد. به عبارت دیگر از بافت های جدید بعضی شطرنجی و برخی به دلیل محدودیت زمین و شیب آن شعاعی می باشد مصالح ساختمانی بکار رفته در بناهای قدیمی از یکنواختی نسبی برخوردارند و به زیبایی معابر و نمای ساختمان های محلات قدیمی افزوده ویک نوع هماهنگی به وجود آورده است در صورتی که در بافت جدید به دلیل عدم رعایت نظم و تناسبات در ساخت و سازهای جدید در مقایسه با بافت قدیم دچار بی هویتی شده اند.

الگوی تک مرکزی شهر، همگرایی شبکه ارتباطی در این بخش، فقدان نظم در سیستم شبکه دسترسی و معابر شهرو عدم سلسله مراتب منطقی، باعث گردید که محدوده مرکزی شهر علی رغم کمی وسائط نقلیه در سطح شهر حرکت آنها نسبتاً کند و در بخش مرکزی شهر با مشکلاتی همراه گردد. از طرف دیگر حرکت پیاده و سواره شهری نظم خاصی ندارد وبا یکدیگر تداخل دارند. دراین بخش از بالاترین تراکم سواره و پیاده برخوردار می باشد، به نحوی که در طول روز محورهای چهار گانه متقاطع بازار مملو از ترافیک سواره و پیاده می باشد.

بنابراین رشد سریع و عدم توجه به امکانات بلقوه شهرنارسایی و مشکلاتی در سازمان فضایی- کالبدی شهر، از قبیل بی نظمی در حرکت سواره و پیاده، عدم انطباق فرم و عملکرد، رشد ناهماهنگ و نابجای فضای خدماتی، عدم وجود فضای سرویس دهنده و کمبود فضاهای باز شهری و تراکم روز افزون ابنیه(که به تدریج به شهری بی فضا تبدیل می شود)، به وجود آورده که مردم در آن از هیچ آرامشی برخوردار نیستند.